Η ανάγκη για νομικό ορισμό των plant-based τροφίμων

Έρευνα στο Ηνωμένο Βασίλειο του Chartered Trading Standards Institute – Η σημασία της ετικέτας και το «vegan-washing»

Όπως αναφέρεται από το ινστιτούτο CTSI (Chartered Trading Standards Institute), τα vegan και τα φυτικά (plant-based) τρόφιμα δεν έχουν νομικό ορισμό. Ωστόσο, σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποίησε το CTSI στο Ην. Βασίλειο, περίπου το 76,4% των καταναλωτών πιστεύει ότι τα τρόφιμα που φέρουν την ετικέτα vegan, θα πρέπει να είναι εντελώς απαλλαγμένα από ζωικά συστατικά.

Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και τα φαινομενικά vegan προϊόντα, όπως τα φρούτα, μπορεί να περιλαμβάνουν ίχνη ουσιών και παράγωγων από ζώα. Στα δημοφιλή plant-based χάμπουργκερ, για παράδειγμα, συχνά υπάρχουν ίχνη από γάλα ή/και αβγά. Η έλλειψη νομικού ορισμού για τα vegan ή φυτικά τρόφιμα θέτει επίσης την ευθύνη στις επιχειρήσεις τροφίμων.

Ο κίνδυνος των αλλεργιών

Επιπλέον, με 1 στους 6 ανθρώπους να έχουν τροφικές αλλεργίες (σύμφωνα με την έρευνα), η σωστή σήμανση των τροφίμων είναι ζωτικής σημασίας. Υπάρχει έκκληση για νομικό ορισμό της vegan τροφής, συμπεριλαμβανομένων των ορίων για το τι συνιστά «animal-free» τροφή. Συνιστάται επίσης μια εκπαιδευτική εκστρατεία για την ευαισθητοποίηση σχετικά με την ερμηνεία της ετικέτας.

Σημειώνεται, πως η απουσία ευρωπαϊκών κανόνων που να ορίζουν αυτά τα προϊόντα μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρές περιπτώσεις αναφυλακτικού σοκ και ακόμη και σε θανάτους καταναλωτών που είναι αλλεργικοί σε συγκεκριμένες ουσίες που δεν αναφέρονται στην ετικέτα. Το Safe Food Advocacy Europe – SAFE ζητά σαφή και εναρμονισμένο ορισμό της Ε.Ε. για τα χορτοφαγικά και vegan προϊόντα.

Η έλλειψη σαφήνειας στις ετικέτες

Η δημοσίευση δίνει έμφαση στην αύξηση της δημοτικότητας των vegan και των φυτικών διατροφών, με το 14% των ενηλίκων του Ηνωμένου Βασιλείου να ακολουθεί μια δίαιτα χωρίς κρέας. Ωστόσο, προκύπτουν προκλήσεις λόγω της έλλειψης σαφήνειας στην ετικέτα. Η έρευνα του CTSI αποκαλύπτει ότι ορισμένοι καταναλωτές βρίσκουν χρήσιμες τις περιγραφές κρέατος και γαλακτοκομικών προϊόντων όταν προετοιμάζουν vegan γεύματα.

Επιπλέον, η δημοσίευση του CTSI συζητά για το θέμα του λεγόμενου «vegan-washing», το οποίο αποτελεί μια παράφραση του brain-washing (πλύσιμο εγκεφάλου). Σε αυτό το πλαίσιο, οι εταιρείες κάνουν παραπλανητικούς ισχυρισμούς σχετικά με τα οφέλη για την υγεία ή το περιβάλλον των προϊόντων τους. Η έλλειψη νομικών ορισμών για τα vegan και τα φυτικά τρόφιμα συμβάλλει σε αυτό το πρόβλημα.

 

You might also like