Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσιεύει πρόσκληση για εμπειρογνώμονες, συμπεριλαμβανομένων αγροτών, δασοκόμων, συμβούλων, επιστημόνων και άλλων σχετικών φορέων, για τρεις νέες ομάδες εστίασης (Focus Groups) του δικτύου της ΚΑΠ της ΕΕ, με έμφαση στην καινοτομία, την ανταλλαγή γνώσεων και το EIP-AGRI. Οι ομάδες εστίασης θα ξεκινήσουν τις εργασίες τους τον Οκτώβριο του 2024 και αναμένεται να παρουσιάσουν τα αποτελέσματα και τις συστάσεις τους έως τον Σεπτέμβριο του 2025.
Μία νέα Ομάδα Εστίασης ειδικά για τα κτηνοτροφικά προϊόντα
Ανάμεσα στις τρεις νέες ομάδες, περιλαμβάνεται και η Ομάδα Εστίασης 55, τα μέλη της οποίας θα πραγματοποιήσουν την πρώτη τους συνάντηση στις 20-21 Νοεμβρίου 2024. Το κύριο ερώτημα που τίθεται είναι το εξής: Ποιες προσεγγίσεις υπάρχουν για τη διαφοροποίηση των κτηνοτροφικών προϊόντων για ενισχυμένη διαφοροποίηση της αγοράς και νέα επιχειρηματικά μοντέλα;
Η ομάδα θα διερευνήσει καινοτόμες λύσεις για τη διαφοροποίηση των κτηνοτροφικών προϊόντων, με στόχο την ενίσχυση της διαφοροποίησης της αγοράς και την ανάπτυξη νέων επιχειρηματικών μοντέλων. Αυτή η ομάδα εστίασης πραγματεύεται τους ειδικούς στόχους (Specific Objectives) της ΚΑΠ «SO2» (αύξηση ανταγωνιστικότητας – προσανατολισμός προς την αγορά και ανταγωνιστικότητα, συμπεριλαμβανομένης μεγαλύτερης εστίασης στην έρευνα, την τεχνολογία και την ψηφιοποίηση), «SO4» (δράση για την αλλαγή του κλίματος – συμπεριλαμβανομένης της βιώσιμης ενέργειας) και «SO9» (προστασία της ποιότητας των τροφίμων και της υγείας – συμπεριλαμβανομένων των ασφαλών, θρεπτικών και βιώσιμων τροφίμων, καθώς και της καλής διαβίωσης των ζώων).
Επικεντρώνεται σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας στα βιώσιμα κτηνοτροφικά συστήματα, εξετάζοντας στρατηγικές προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή, βελτιώνοντας την ανθεκτικότητα και ικανοποιώντας τις απαιτήσεις των καταναλωτών και τις κοινωνικές προσδοκίες για βιώσιμα προϊόντα.
Αναπτύσσοντας εναλλακτικές στρατηγικές για τη διαφοροποίηση των προϊόντων και τη διαφοροποίηση της αγοράς, είναι δυνατός ο συνδυασμός των δύο όψεων του ίδιου νομίσματος: διαφοροποιημένα προϊόντα, βασισμένα σε βελτιωμένα ή/και εναλλακτικά συστήματα παραγωγής, τα οποία δημιουργούν μια διαφοροποιημένη αγορά για να ανταποκρίνονται στις νέες απαιτήσεις των καταναλωτών και να αντλούν αξία από αυτούς.
Τα καθήκοντα της Ομάδα Εστίασης 55
- Προσδιορισμός καλών πρακτικών και καινοτόμων προσεγγίσεων/στρατηγικών/επιχειρηματικών μοντέλων για τη διαφοροποίηση προϊόντων στα συστήματα κτηνοτροφίας (εντατικά/εσωτερικά και εκτεταμένα/εξωτερικά συστήματα, στρατηγικές διατροφής, αναπαραγωγή, καλή μεταχείριση των ζώων, συμπεριλαμβανομένου του επιτρεπόμενου χώρου και εμπλουτισμού του περιβάλλοντος, κ.λπ.).
- Προσδιορισμός μέσων και εργαλείων που θα βοηθήσουν τους αγρότες να εφαρμόσουν επιχειρηματικά μοντέλα για τη διαφοροποίηση των κτηνοτροφικών προϊόντων (σχήματα επισήμανσης και επωνυμίας, εργαλεία ιχνηλασιμότητας, πιστοποίηση και πρωτόκολλα βιωσιμότητας, παρακολούθηση και KPI, κ.λπ.).
- Συγκέντρωση καλών πρακτικών για λύσεις επικοινωνίας/διαφοροποίησης και εργαλείων επικοινωνίας για την προσέγγιση της αγοράς και την παροχή αντικειμενικών και τεκμηριωμένων πληροφοριών σε καταναλωτές και πολίτες.
- Προσδιορισμός ερευνητικών αναγκών από την πρακτική και τα πιθανά κενά γνώσης που σχετίζονται με τη διαφοροποίηση των προϊόντων και κατευθυντήριες προτάσεις για περαιτέρω μελέτη.
- Εξερεύνηση/προσδιορισμός των τεχνολογιών ICT (Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας) και των συσκευών (π.χ. δίκτυα καταναλωτών Facebook) που θα μπορούσαν να συμβάλουν στη γεφύρωση αυτού του χάσματος, ειδικά για παραγωγούς σε απομακρυσμένες περιοχές.
- Προτάσεις για πιθανές καινοτόμες δράσεις και ιδέες για τις Επιχειρησιακές Ομάδες (Operational Groups).