Ζητείται όργανο διαχείρισης κρίσεων
Είναι δυο βδομάδες τώρα, που η αγορά του κρέατος αντιμετωπίζει μια αντιφατική ενημέρωση, η οποία αγγίζει τα όρια του παραλόγου. Μια παρτίδα κατεψυγμένα μπιφτέκια, όπου εντοπίστηκε ένας παθογόνος μικροοργανισμός, επικίνδυνος για την υγεία του καταναλωτή, και μια σχετικά μικρή ποσότητα βόειου κρέατος, που ακολούθησε, «ύποπτη» για τον ίδιο οργανισμό, δημιούργησε την «είδηση». Η προέλευση των δυο ποσοτήτων, όπως και το είδος τους, ήταν, όπως όλα δείχνουν μέχρι σήμερα, μεμονωμένα περιστατικά και μικρής εμβέλειας για την ελληνική αγορά κρέατος.
Η επέμβαση των αρμόδιων ελεγκτικών αρχών, μάλλον άμεση, όπως και η πληροφόρηση που έδωσε ο ΕΦΕΤ. Κι όμως, δεν έλειψαν τα γνωστά φαινόμενα, της αλόγιστης και φοβικής δημοσιότητας. Η αλλαγή ηγεσίας στον ΕΦΕΤ, είτε συνδέεται άμεσα με τα συγκεκριμένα ευρήματα (όπως καταγγέλλουν καταναλωτικές οργανώσεις και πολιτικά κόμματα), είτε όχι (όπως δηλώνεται ανεπίσημα), επέτεινε τη σεναριολογία και την κακή εικόνα της αγοράς κρέατος στη χώρα μας.
Είναι πραγματικά απορίας άξιο, πώς ένα διατροφικό πρόβλημα που ανέκυψε σε άλλες χώρες της Ευρώπης, μπορεί να προκαλέσει τέτοια αναστάτωση σε μια μικρή αγορά, όπως η Ελλάδα, όπου ούτε κρούσμα νόσου υπάρχει, ούτε σοβαρά ευρήματα εντοπίσθηκαν. Είναι επανάληψη της ίδιας ιστορίας που ζούμε ανά τακτά διαστήματα – θυμηθείτε τη «γρίπη των πουλερικών» και τη «γρίπη των χοίρων» και συγκρίνετε πώς ομοιάζει η… διαχείριση των κρίσεων.
Στις αρχές Ιουνίου και με αφορμή τα πρώτα κρούσματα του ίδιου παθογόνου βακτηρίου, που αποδίδονταν σε προϊόντα φυτικής προέλευσης από διάφορες ευρωπαϊκές (στην αρχή), ή τρίτες χώρες, η χώρα μας έδειξε μια σχετικά άμεση και ψύχραιμη αντίδραση. Με σειρά ελέγχων οι παραγωγοί και εισαγωγείς οπωροκηπευτικών απέσεισαν ευθύνες και έκαναν επιθετική προβολή της ποιότητας και της ασφάλειας των προϊόντων τους.
Ένα μήνα μετά, εισαγωγείς, έμποροι, κρεοπώλες, σούπερ-μάρκετ, αλλά και παραγωγοί δεν κατάφεραν να αρθρώσουν έναν υπεύθυνο λόγο για το τι συμβαίνει στην ελληνική αγορά κρέατος. Αποτέλεσμα τα γνωστά ρεπορτάζ καταστροφολογίας. Όπως αυτό μεγάλης καθημερινής εφημερίδας, που ανατρέχει σε ρεπορτάζ το οποίο είχε εμφανιστεί προ πολλών ετών, όπου μια άτυχη γυναίκα περιγράφει πώς έμεινε παράλυτη, αφού κατανάλωσε ένα… χάμπουργκερ.
Πότε πραγματικά θα αποκτήσει κι ο κλάδος του κρέατος ένα όργανο διαχείρισης τέτοιων κρίσεων; Πότε θα υπάρξει μια υπεύθυνη και συνετή διαχείριση της όποιας πληροφόρησης φθάνει στον καταναλωτή, διασφαλίζοντας με έντιμο τρόπο την επιστημονική αλήθεια και στοχεύοντας στην ενημέρωση κι όχι στο φόβο των ανθρώπων;
Τα δυο «ακατάλληλα προς κατανάλωση» προϊόντα από βόειο κιμά δεν μπορούν να ενοχοποιούν όλα τα προϊόντα κρέατος. Και οι προληπτικές δεσμεύσεις που γίνονται σε συγκεκριμένες παρτίδες, κατόπιν ενημερώσεων που –σωστά- έρχονται από τους αρμόδιους ελεγκτικούς φορείς του εξωτερικού, δεν μπορούν να ταυτίζουν την κατανάλωση κρέατος με… ποινή θανάτου.
Αναζητείται επίσημος συνομιλητής για το κρέας, και μάλιστα άμεσα… Μια Διεπαγγελματική Οργάνωση στο Κρέας θα μπορούσε να συνεισφέρει σημαντικά σε αυτό το επίπεδο.
Προδημοσίευση από το editorial του περιοδικού Meat Place (τ. Ιουλίου-Αυγούστου)