Είδαμε πώς φτιάχνεται το μοσχάρι που τρώει ο Έλληνας
Με στόχο να γνωρίσουν από κοντά οι Έλληνες δημοσιογράφοι την επώνυμη μάρκα γαλλικού μοσχαρίσιου κρέατος Bovillage, αλλά και τις διαδικασίες παραγωγής του από το στάβλο μέχρι τη λιανική πώληση και το πιάτο του καταναλωτή, οργανώθηκε τον Ιούνιο σχετική επίσκεψη στη Γαλλία. Το ταξίδι ήταν ενταγμένο στο πρόγραμμα Bovillage και πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη του Διεπαγγελματικού Οργανισμού της περιοχής του Λίγηρα, Bovi-Loire (μέλος του Εθνικού Διεπαγγελματικού Οργανισμού Κρέατος και Ζώντων Ζώων της Γαλλίας, INTERBEV).
Οι επισκέψεις ήταν επικεντρωμένες στην περιοχή του Λίγηρα, μια εκτεταμένη περιοχή που συγκεντρώνει το 13% του κοπαδιού βοοειδών της Γαλλίας, και στην οποία η παραγωγή κρέατος παίζει εξαιρετικά σημαντικό ρόλο. Με 28.000 παραγωγούς, 6 συνεταιρισμούς παραγωγών, 4 αγορές χονδρικής και 12 σφαγεία, ο Λίγηρας “δικαιούται διά να ομιλεί” για κρέας. Και γιατί όχι, εξάλλου, αφού επιπροσθέτως παράγει 250.000 τόνους κρέατος ετησίως, ποσότητα από την οποία οι 90.000 τόνοι εξάγονται (και μάλιστα οι 40.000 έρχονται στην Ελλάδα). Οι Χώρες του Λίγηρα, όπως αποκαλείται σε διοικητικό επίπεδο όλη αυτή η περιοχή, έχουν επομένως ειδίκευση. Κι ακόμη περισσότερο, ειδίκευση στο μοσχάρι που έρχεται στην ελληνική αγορά.
Εκεί, στο Λίγηρα λοιπόν, βρίσκει κανείς ό,τι χρειάζεται να ξέρει για το Bovillage που τρώει ο Έλληνας καταναλωτής. Οι επαγγελματίες, οι οποίοι έχουν έρθει ήδη σε επαφή με το Bovillage, ξέρουν ότι είναι το επώνυμο γαλλικό μοσχαρίσιο κρέας που δημιουργήθηκε, και η μάρκα είναι ιδιοκτησία της INTERBEV, η οποία έδωσε τη δυνατότητα στις εταιρείες-μέλη του Ευρωπαϊκού Ομίλου Γαλλικού Μοσχαρίσιου Κρέατος (CVBE) να την εκμεταλλευτούν. Θυμούνται επίσης ότι λανσαρίστηκε πέρυσι στη χώρα μας, όπως και στην Ιταλία και Πορτογαλία (τις πιο σημαντικές αγορές της Γαλλίας δηλαδή).
Σκληρή δουλειά και τεχνογνωσία
Στις Χώρες του Λίγηρα είχαμε την ευκαιρία να δούμε από κοντά αρκετές κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις (στο Κοσέ ντ’ Ανζού, στο Σατενιερέ, στο Σεντ Ιλέρ ντι Μπουά), όπου οι εκτροφείς που παράγουν μοσχάρια Bovillage έχουν προηγουμένως υπογράψει και σέβονται (και ελέγχονται γι’ αυτό) τη «Χάρτα Καλών Πρακτικών», δεσμευόμενοι να προσφέρουν στα ζώα την καλύτερη δυνατή φροντίδα κατά τη διάρκεια της εκτροφής αλλά και κατά τη μεταφορά τους στα σφαγεία. Μιλάμε βασικά για μικρού και μεσαίου μεγέθους φάρμες, που λειτουργούν με παραδοσιακό τρόπο και στηρίζονται στην πολλή προσωπική και σκληρή δουλειά των ιδιοκτητών και των οικογενειών τους. Είχαμε επίσης την ευκαιρία να δούμε από κοντά την παραγωγική διαδικασία σε σφαγεία της περιοχής (Elivia στο Λιόν ντ’ Ανζέ, και Charal στο Σατενιερέ), που πιστοποιούνται κι αυτά για να παράγουν τη μάρκα Bovillage, χρησιμοποιώντας σύγχρονες μεθόδους ώστε να αποφευχθεί το στρες των ζώων πριν από τη σφαγή, ενώ ταυτόχρονα επιδεικνύουν την τεχνογνωσία τους σε ό,τι αφορά το σύστημα ποιοτικής ταξινόμησης, καθώς επίσης και την ψύξη, την ωρίμανση και την κοπή του μοσχαρίσιου κρέατος. «Η Ελλάδα είναι μια ιδιαίτερη αγορά για εμάς. Μετά από τόσα χρόνια εμπορικών σχέσεων, είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε καλά την ψυχολογία του Έλληνα πελάτη», μάς έλεγαν ανώτερα στελέχη των σφαγείων που επισκεφθήκαμε, και τόνιζαν ιδιαιτέρως το επίπεδο αφοσίωσής τους όσον αφορά την ποιότητα και την υγιεινή του παραγόμενου προϊόντος.
Η Διεπαγγελματική του Λίγηρα
Συνδετικός κρίκος όλων των επισκέψεων και ουσιαστικός οδηγός μας σε αυτό το… Bovillage ταξίδι, ήταν ο Διεπαγγελματικός Οργανισμός της περιοχής του Λίγηρα, Bovi-Loire. Πρόκειται για τον οργανισμό στον οποίο συνενώνονται όλοι οι επαγγελματίες της περιοχής του Λίγηρα, που ασχολούνται με το γαλλικό μοσχαρίσιο κρέας. Είναι ο φορέας στον οποίο συζητούν, ανταλλάσσουν ιδέες και οργανώνουν την κοινή τους δράση όσοι δραστηριοποιούνται στον κλάδο αυτό (από τον κτηνοτρόφο μέχρι τον κρεοπώλη), με στόχο να προστατεύσει ο κάθε κρίκος τα ιδιαίτερά του ενδιαφέροντα, αλλά και όλοι μαζί να προωθήσουν τα κοινά συμφέροντα.
Στον Bovi-Loire συμμετέχουν κτηνοτρόφοι, συνεταιρισμοί, το αγροτικό επιμελητήριο της περιοχής, χονδρέμποροι, σφαγεία, κρεοπώλες, οι λειτουργίες δε του Οργανισμού, βασικοί βραχίονες της δράσης του, αφορούν γενικά την ενημέρωση και πληροφόρηση σε ό,τι έχει να κάνει με το κρέας, την κατηγοριοποίησή του και τη διαχείριση των αποβλήτων. Η σημασία που έχει αυτός ο Διεπαγγελματικός Οργανισμός φαίνεται και από το γεγονός ότι η κτηνοτροφία είναι εγγεγραμμένη στο… DNA της περιοχής του Λίγηρα. Αυτό μάς λένε τα στελέχη του Bovi-Loire. Αυτή η παράδοση πηγαίνει πολύ πίσω χρονικά, και τα σημερινά στοιχεία επιβεβαιώνουν την υψηλότατη οικονομική σημασία που έχει το κρέας για την περιοχή του Λίγηρα: το 75% του κρέατος που παράγεται, πωλείται εκτός της περιοχής, η παραγωγή κρέατος κρατάει το 22% του κύκλου εργασιών που κάνει ο αγροδιατροφικός τομέας, απασχολώντας το 25% των εργαζομένων σε αυτόν. Από αυτή τη σημαντική δραστηριότητα, μεγάλο μέρος καταλήγει στο πιάτο του Έλληνα καταναλωτή. Τους τελευταίους βέβαια μήνες, που στην Ελλάδα τα αποτελέσματα της κρίσης έχουν φανεί και στη διατροφική συμπεριφορά του καταναλωτή, αναπόφευκτα παρουσιάστηκε πτώση των πωλήσεων στο κρέας.
“Η κρίση έχει επηρεάσει φυσικά και τις ελληνογαλλικές εμπορικές συναλλαγές στο κρέας”, αναγνωρίζει ο πρόεδρος του Bovi-Loire, ο Μπερνάρ Μπαϊγί, αν και δηλώνει κατηγορηματικά ότι “η Γαλλία έχει ισχυρή παράδοση στην Ελλάδα, κι επομένως δεν δημιουργείται μεγάλος βαθμός ανησυχίας για τις σχέσεις των δύο χωρών όσον αφορά το μοσχαρίσιο κρέας”. Πρακτικά, όπως λέει ο ίδιος, αυτή η εποχή καθίσταται ιδιαιτέρως δύσκολη για τους παραγωγούς, που έχουν κάνει κάθε δυνατή προσπάθεια σε επίπεδο τιμής, αλλά ομολογεί ότι οι Γάλλοι παραγωγοί δέχονται πολύ μεγάλη πίεση από τα σούπερ μάρκετ στο θέμα αυτό (της τιμής). Το ίδιο εξάλλου μάς έλεγαν και κτηνοτρόφοι που επισκεφθήκαμε, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι το σούπερ μάρκετ επιδιώκει περισσότερο να αγοράσει τιμή παρά ποιότητα.