Προβλήματα & προοπτικές στην καρδιά της κρίσης
Οι Έλληνες καταναλωτές είναι πιθανό να περιορίσουν τις δαπάνες για τη διατροφή τους λόγω των μέτρων λιτότητας, όπως προβλέπουν Ευρωπαίοι αναλυτές. Σε αυτή τη βάση, είναι πολύ πιθανό οι πολυεθνικές επιχειρήσεις να πληγούν περισσότερο από ό,τι οι ελληνικές εταιρείες οι οποίες παράγουν παραδοσιακά τρόφιμα. Σύμφωνα με τη Σάρα Κάσεμ, στέλεχος του Euromonitor International για την Ελλάδα και την Τουρκία, τις πρώτες ημέρες της οικονομικής ύφεσης δεν παρατηρήθηκε μεγάλη επίδραση επί των πωλήσεων τροφίμων στην Ελλάδα, «αν και οι τιμές ανέβηκαν, σε ορισμένες μάλιστα περιπτώσεις περισσότερο από ό,τι στην υπόλοιπη Ευρώπη. Αλλά είναι μέρος της ελληνικής νοοτροπίας. Το φαγητό είναι σημαντικό και οι άνθρωποι δεν θα κάνουν εύκολα οικονομία στη διατροφή για να εξοικονομήσουν χρήματα».
Παρόλα αυτά, όσο η δημοσιονομική κρίση έδειχνε αξεπέραστη, και ειδικά μετά τα κυβερνητικά μέτρα για τη διάσωση της οικονομίας και το πακέτο από Ευρωπαϊκή Ένωση / Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, τα πράγματα πήραν νέα τροπή. «Οι μισθοί έχουν πέσει σημαντικά», λέει η κα Κάσεμ. «Οι εργαζόμενοι στο δημόσιο τομέα είδαν τις αποδοχές τους να μειώνονται μέχρι και 25%. Θα είναι μια εντελώς διαφορετική κατάσταση, όπου αγοράζεις μόνο ό,τι πραγματικά χρειάζεσαι, και στρέφεσαι στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας». Σύμφωνα με την ίδια, οι Έλληνες καταναλωτές είχαν την τάση να μη διαλέγουν τρόφιμα ιδιωτικής ετικέτας στο παρελθόν. Τώρα, όμως, τα σούπερ μάρκετ ετοιμάζονται για επέκταση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που διαθέτουν.
Η αναπόφευκτη μείωση των οικογενειακών προϋπολογισμών μάλλον θα επηρεάσει περισσότερο τις μάρκες των πολυεθνικών επιχειρήσεων παρά τις ντόπιες μάρκες, καθώς οι Έλληνες προτιμούν τα τοπικά προϊόντα. Οι προβλέψεις λένε ότι τα τρόφιμα που χρησιμοποιούνται για πρωινό θα είναι μια από τις κατηγορίες προϊόντων που θα πληγούν περισσότερο από τη μείωση των προϋπολογισμών για διατροφή. Το ίδιο θα συμβεί και με άλλα προϊόντα που δεν αποτελούν μέρος της καθημερινής διατροφής. Τα τρόφιμα για πρωινό στο σπίτι είναι μια σχετικά καινούργια συνήθεια του Έλληνα, αν και οι περισσότεροι δεν παίρνουν πρωινό, αντίθετα πίνουν έναν καφέ και τρώνε μια τυρόπιτα λίγο αργότερα. Ούτε η τύχη των έτοιμων γευμάτων φαίνεται να είναι καλή, καθώς οι Έλληνες συνειδητοποιούν ότι τους έρχεται ενδεχομένως φθηνότερο να μαγειρεύουν στο σπίτι παρά να πληρώνουν ακριβά την ευκολία του ντιλίβερι. Το τυρί είναι πιθανό να διατηρήσει το σημαντικό ρόλο του στην ελληνική διατροφή – ειδικά μάλιστα τα τυριά με χαμηλά λιπαρά θα παραμείνουν δημοφιλή επειδή οι καταναλωτές τα θεωρούν τρόφιμα που είναι παραδοσιακά και υγιεινά ταυτόχρονα.
Πρακτικά, πάντως, σε όλες τις κατηγορίες τροφίμων, οι μεταποιητές αλλά και οι λιανοπωλητές έχουν να αντιμετωπίσουν μια νέα κατάσταση η οποία όχι μόνο δεν θα είναι παροδική, αλλά θα αλλάξει και πολλά από αυτά που συνηθίζαμε να θεωρούμε δεδομένα για τον Έλληνα καταναλωτή. Η εκτίμηση είναι πως η νέα αυτή κατάσταση, μετά από μια πρώτη περίοδο, θα βρει νέες ισορροπίες δημιουργώντας παράλληλα και νέες ευκαιρίες…